Autodesk-3Ds-Max

معرفی اجمالی Autodesk 3Ds Max

نرم افزار 3ds Max یک برنامهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه حرفه‌ای و قدرتمند است که برای ساخت انیمیشن ها، پویانمایی‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌گردد و کاربرد زیادی نیز در معماری دارد. این نرم‌افزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی آتودسک ساخته و منتشر شده‌ است.

آتودسک تری‌دی‌اس مکس (Autodesk 3ds Max) در گذشته استودیوی سه‌بعدی مکس (3D Studio Max) نامیده می‌شد.

این برنامه قابلیت‌های مدل‌سازی و ساختار قابل انعطافی داشته و می‌تواند بر روی سیستم عاملهای مایکروسافت ویندوز اجرا شود. تری‌ دی‌ اس مکس مرتباً توسط توسعه‌ دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای مجسم‌سازی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این برنامه همچنین در جلوه‌های ویژه سینمایی و مجسم‌سازی اولیه فیلم‌ها استفاده می‌شود.

به علاوهٔ ابزارهای مدل‌سازی و پویانمایی، آخرین نسخه از 3ds Max، امکانات سایه‌زن (مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی)، شبیه‌سازی پویا، ریدیوسیتی، سیستم ذرات، خلق و رندر نگاشت عادی، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپت‌نویسی مخصوص به خودش را شامل می‌شود. این نرم‌افزار قابلیت مدلسازی به شیوهٔ نربز (NURBS) را دارا می‌باشد

تاریخچه و انتشار اولیه 3Ds Max

محصول استودیوی سه‌بعدی اصلی توسط گری یوست و گروه یوست برای سیستم عامل داس(DOS) خلق شد و توسط شرکت آتودسک منتشر گردید. پس از انتشار نسخهٔ چهارم استودیوی سه‌بعدی داس، محصول برای سیستم عامل ویندوز ان‌ تی (Windows NT) بازنویسی شد و به “استودیوی سه‌بعدی مکس” تغییر نام داد. این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و توسط کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی آتودسک بود منتشر گردید.

آتودسک نرم‌افزار را پس از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سه‌بعدی مکس خرید و طی دو انتشار بعدی کل مراحل توسعه را خود شرکت به صورت داخلی انجام داد. بعدها نرم‌افزار تحت نام “3Ds Max” توسط دیسکریت، یک شرکت نرم‌افزاری در مونترآل که آتودسک به تازگی خریداری کرده بود منتشر شد.

بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی آتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی (“آتودسک تری‌دی‌اس مکس”) درآمد.

کاربردها

استفاده در صنعت

فیلم‌های زیادی توسط آتودسک تری‌دی‌اس مکس یا نسخه‌های قبلی با نام متفاوتی ساخته شده‌اند. فیلم‌های پرفروشی چون آواتار و ۲۰۱۲ که از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتری بهره برده‌اند، از این دسته می‌باشند.

همچنین از نرم‌افزار 3Ds Max در توسعهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای چندین بازی ویدئویی استفاده گردیده است.

مجموعه‌های معماری و مهندسی نیز برای طراحی هنر مفهومی خود از آتودسک تری‌دی‌اس مکس استفاده می‌کنند. 3Ds Max شباهت بسیار زیادی به اتوکد دارد به همین دلیل معماران ترجیح می‌دهند تا از این نرم‌افزار برای بهترین کیفیت رندر استفاده کنند.

استفاده از 3Ds Max در آموزش

برنامه‌های آموزشی در سطح دوم و سوم از 3ds Max در دوره‌های خود در گرافیک سه بعدی کامپیوتر و انیمیشن‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. دانش آموزان در رقابت برای اولین بار برای شناختن انیمیشن‌های سه‌بعدی از تری‌دی‌اس مکس استفاده می‌کنند.

رندرینگ

رندر عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایل‌های تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستور و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر انجام می شود .

بعضی از موتورهای رندر عبارتند از:

  • آریون‌رندر
  • اسکن‌لاین رندرینگ
  • اوکتان رندر
  • ایندگورندرر
  • برزیل آر/اس
  • بیگ‌رندر ۳.۰
  • رندرمن
  • فرای‌رندر
  • فریبال
  • لوکس‌رندر
  • مکسول رندر
  • منتال ری
  • وی-ری
  • فاینال‌رندر
  • کرونا رندر

منبع : ویکی پدیا

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 7 =